Hari Raya vs Hari Makan??

hahaha…dah lama tak menulis…sempena aidilfitri ni byk aktiviti yang aku buat so bleh la nk cerita.hahaha. start first day raya hari tu (20.09.09) kita dah boleh makan sesuka hati, so aku pun turut sama makan-makan. dua hari sebelum raya aku n family (kecuali boys) dah balik ke kampung, umah maktok aku (kat yan,kedah). as usual kiteorang first family yang balik sana. makcik aku (chik) adik mak yang bongsu dah memang tinggal ngan maktok, and seperti biasa jugak tahun ni dia balik ke terengganu (kampung hubby dier). mak aku akan jadi kepala tukang masak, dah menu wajib setiap tahun adalah soto (ayam+begedil daging=sedap), serta menu yang lain (yang biasa kita hidang untuk hari raya iaitu rendang (makan dgn ketupat yg makcik aku lagi sorang bawak balik from langkawi), nasi impit kuah kacang (faveret bapak aku). yummy!!! malam raya tu most of the makanan dah ready, siap ada yang rasmi siap2 (sape lagi kalo bukan bapak aku dan ami-suami makcik aku). kehkehkeh. malam raya jugak pakcik aku from taiping balik, so bertambah ramai la makhluk dalam umah maktok. so, di pagi raya pulak, seperti biasa yang lelaki sumenya sibuk siap2 gi solat raya, makan2 then gerak gi masjid, after solat, balik makan2 lagi…..makan je kojer nye!!! aku pun makan2 jugak. soto+ketupat+nasi himpit kuah kacang…mak aiiii, ni qada’ balik sebulan berpose agaknya neh. sabar je la!!! raya kedua, mak n adik aku goreng bihun (ke meehoon???) siap ada assistant baru lagik (my cousin’s wife, siti). makan2 lagi. hari kedua jugak cousin aku from sp sampai, makcik aku from kuala kedah pun balik, sedara mara from penang pun datang. riuh umah maktok aku macam nk pecah (gimik je lebih neh, baru gempak). raya ke-3, dlm kul 10 lebih tu my family n i gerak ke alor star, umah arwah makcik, sebab ada majlis pertunangan sepupu aku, cikgu nana (really happy for her). sampai je umah die, makan2 lagi (ketupat rendang+kek+kuih muih+bihun goreng+satay+karipap+cucur badak), aduyai!!!! aku pulak jadi photographer tak bertauliah untuk majlis tu, gambar anak dara jer. then pas majlis tu agak settle n reda, aku n family gerak ke umah pakcik aku (abg bapak aku) di alor star jugak. makan2 lagi (biskut conflakes) hahaha!!! dalam 45 minit duduk, kiteorg blah sebab dah nak dekat maghrib. sampai yan semula dalam kul 7.30 mlm. then angkut barang yang siap di pack masuk dalam kereta, sebab kiteorg balik kulim malam tu jugak. bukan apa, jumaat my sis, her hubby, her baby, my mom, my dad nk gerak ke kl. penat sioottt, tapi setahun sekali je ada aktiviti ‘lasak’ macam tu. erm……….yang aku perasan, hari raya adalah hari makan2. mungkin biasa tapi sekarang ni baru aku perasan, banyak kerja sebenarnya nk sambut raya ni. makan2 wajib ada. apa relevannya??? aku pun tak pasti, but sudah menjadi resam dan budaya dalam masyarakat kita. tak pernah lagi aku gi umah org beraya tak de makan2. korang penah ker??? hahaha…..

aidil-wp

 

p/s: edisi tiada huruf besar (“,)

One thought on “Hari Raya vs Hari Makan??

  1. laaaaaaaaaaaa!!

    sorry aku lupa BIRTHDAY HANG!

    aku tengah ulang alik penang KL lepas ni mungkin aku PERGI BERJUANG dengan GENG GENG KALER HIJAU bermati matian kat BAGAN PINANG

    la ni aku tengah tunggu LAMPU HIJAU dari HQ HIJAU kat KL samada nama aku naik atau tak untuk BUSY BODY kat BAGAN PINANG

    kali ni kali ke 7 aku join kumpulan ni tapi yang paling best bila abang ipaq sepupu aku KETUA PEMBANGKANG kat parlimen la ni masuk balik parlimen beberapa tahun lepas dia keluar jail

    apa apa pun SETIAP KALI ADA PILIHANRAYA aku dan GENG GENG aku cuma ada dua pilihan sahaja

    BERAYA SAKAN
    JADI HANTU RAYA

    setiap kali pilihanraya AKU LETIH oooi!

Leave a Reply

